De financieel adviseur 3.0

Deze column is verschenen op de site www.delametelkaar.nl

De assurantieadviesbranche is nooit de meest innovatieve branche geweest. Eerder conservatief dan vooruitstrevend. Vrijwel alles dat afwijkt van het bestaande wordt doorgaans op VVP-online en AM-web door medebranchegenoten met de grond gelijk gemaakt. Hoewel slechts een beperkt aantal respondenten, geeft het toch wel aan hoe (een deel van) de sector aankijkt tegen vernieuwing. Daar word je niet vrolijk van. Zeker niet in een tijd waarin innovatie dringend gewenst is. De toekomst van een prachtig vak staat op het spel. We moeten op zoek naar de financieel adviseur 3.0.

Als u denkt dat we met de invoering van het provisieverbod klaar zijn met de veranderingen, dan vergist u zich. Het begint nu pas! De sector is nu aan zet. En niet alleen vanwege het provisieverbod. Eigenlijk gaat het zelfs helemaal niet om het provisieverbod. ‘To fee or not to fee, that is not the question’. Het gaat nu om het vormgeven van wat maatschappelijk van een financieel adviseur wordt gevraagd.

Gaat alles dan radicaal veranderen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. De basisfactoren van het vak zullen altijd dezelfde blijven. Vertrouwen, integriteit, deskundigheid zullen belangrijke pijlers blijven van de financieel adviseur 3.0. Maar het fundament is nadrukkelijker dan ooit klantgerichtheid, ondersteund door moderne communicatiemiddelen en een efficiënte bedrijfsvoering. En op dat vlak zijn wel radicale veranderingen te verwachten.

Klantgerichtheid is zelfs niet meer de juiste term. Het gaat veel verder dan dat. Aangesloten zijn op of verbonden zijn met je klanten past beter. Met een mooie engelse term ‘connected’. Wat dat betreft is het leerzaam om eens te kijken naar het filmpje over de visie van The Coole House of Financial Media (klik hier). Eén van de innovatieve ontwikkelingen op het gebied van financieel advies van de laatste tijd.

Overigens worstelen ook andere branches met deze ontwikkelingen. Nu we toch met filmpjes bezig zijn, kijk voor de aardigheid maar eens naar ontwikkelingen in de accountancy (klik hier). Er zijn vele overeenkomsten. Zo’n filmpje zou zomaar ook van onze sector gemaakt kunnen worden.

En wat dacht u van de boekhandel. De boekenketen Selexyz werkt bijvoorbeeld aan een nieuwe winkelformule, de boekwinkel 3.0. Ze proberen daarbij nadrukkelijk de dialoog aan te gaan met hun klanten. Om samen de ideale boekwinkel te ontwikkelen. Een formule waarbij iedereen zich thuis voelt. Selexyz nodigt klanten uit om mee te praten. Dat kan in hun winkels, op een aparte website en op Facebook. Ze proberen ‘connected’ te zijn met hun klanten. Het resultaat wordt op korte termijn verwacht.

Neem een voorbeeld aan Selexyz. Om te komen tot financieel adviseur 3.0. is het in de eerste plaats van essentieel belang dat u weet wat uw klanten willen. Dat is geen rocket science, dat is een kwestie van vragen. We veronderstellen vaak van alles en bedenken de meest mooie concepten, maar we onderzoeken en inventariseren de werkelijke behoeften van klanten vrijwel nooit.

Ga eens in gesprek met klanten over wat uw bedrijf nog meer voor hen kan betekenen. Ga in cocreatie op zoek naar een win-win situatie en wordt er allebei beter van. Waar liggen (latente) behoeften van uw klanten? Hoe kunt u het leven van de klant makkelijker maken? Welke producten of diensten kunt u initiëren om optimaal op de behoeften van klanten aan te sluiten? En als u dan echt weet waar klanten behoefte aan hebben en wat uw toegevoegde waarde daarbij is, dan bent u al een aardig eind op weg naar de financieel adviseur 3.0.

Delen op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *