Cut out the middleman

Onlangs vond de eerste editie plaats van Innosurance 2013 – 2030. Een congres over innovatie in de verzekeringssector. Een eyeopener. Het maakte maar weer eens duidelijk hoe exponentieel snel de ontwikkelingen gaan en welke impact ze kunnen/zullen hebben op onze sector. De sector staat aan de vooravond van grote veranderingen. Innovaties en technologie zullen een belangrijk onderdeel moeten zijn van de nieuwe bedrijfsstrategieën.

Wat als auto’s niet meer kunnen botsen? Over deze vraag zult u misschien nu nog uw wenkbrauwen fronsen. Maar toch is dat niet heel ver weg meer. Google experimenteert al geruime tijd met een ‘driverless car’. In de staat Nevada is er zelfs al speciale wetgeving voor aangenomen. Mercedes is er onlangs in geslaagd om een exemplaar van de nieuwe S-klasse een rit van 100 kilometer te laten rijden zonder tussenkomst van een bestuurder. Maar als auto’s niet meer botsen of als ze zonder bestuurder kunnen rijden, dan heeft dat een behoorlijke impact op de verzekeringssector. En zo zijn er meer technologische ontwikkelingen die van grote invloed kunnen zijn.

Een andere ontwikkeling waar u rekening mee moet houden is de kracht van communities die ontstaan door internet en social media. In die communities kunnen allerlei zaken ontstaan die we nu nog niet kunnen bedenken. Met de kracht van reviews hebben veel branches nu al te maken. Boekt u nog een hotel zonder even op Zoover te hebben gekeken? Onze sector reageert tot nu toe voornamelijk defensief op transparante klantbeoordelingen. Toch zal de kracht en invloed van vergelijkingssites waarschijnlijk alleen maar toenemen. De toekomst waarin consumenten geen beoordeling als een slechte beoordeling beschouwen komt snel dichterbij. Maar door communities kan zelfs het verzekeren als zodanig worden overgenomen. Zo is verzekeren immers ook ooit ontstaan. Draagt elkanders lasten. Terug naar de basis dus. Maar dan in een modern jasje. De eerste voorbeelden zijn er al. Kijk maar eens naar Friendsurance.

En hoe zit het met financieel advies? Kan dat ook in communities? Zijn daar al voorbeelden van? Ik ken ze nog niet. Maar dat zegt niets. Nog niet zo lang geleden werd het nog voor onmogelijk gehouden dat financieel advies überhaupt digitaal kon. Ondertussen zijn daar de eerste voorbeelden van beschikbaar. Denk aan eyeOpen of Mijngeldzaken.nl. De tijd zal leren of dit succesvol wordt. Maar uitgesloten is dat allang niet meer. Alles wat digitaal kan, zal digitaal gaan. Van dienstverlening die geautomatiseerd kan worden zal de toegevoegde waarde in de toekomst snel afnemen. Financieel adviseurs doen er verstandig aan om open te staan voor deze ontwikkelingen en dit soort processen en hybride adviesvormen op tijd te integreren in hun bedrijfsvoering.

Als er over ontwikkelingen op internet gesproken wordt, dan is het algemene beeld vaak, ‘internet is cutting out the middleman’. Paul Schnabel zei tijdens Innosurance letterlijk dat de verzekeringstussenpersoon geen toekomst meer heeft. Als hij het over de ouderwetse tussenpersoon heeft, dan ben ik het met hem eens. Zorg dus dat u niet slechts de ‘middle man’ bent. Maar de vertrouwenspersoon die naast de klant staat. U zult waarde moeten toevoegen. Waarde die ook als zodanig herkend wordt door uw klanten. Daarnaast zal de branche open moeten staan voor de exponentiële technologische en ook maatschappelijke ontwikkelingen. Daarom is het voornemen van het Verbond van Verzekeraars om te komen tot een innovatielab meer dan gewenst. Een dergelijk initiatief zou ook voor onafhankelijk financieel advies moeten ontstaan. Een ‘innovatie community’, want de nieuwe wereld is immers een wereld van cocreatie. Daarom meteen maar ter zake: wie kan ik daarbij welkom heten?

Deze column is verschenen op de site www.delametelkaar.nl.

Delen op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *